Ako začať fotiť pod vodou

Úvod

Akonáhle človek začne fotografovať, tak samozrejme skúša experimentovať. Nové zvláštne šošovky, filtre, nové techniky - postproces... No a v istej fáze možno fotograf skúsi ako sa fotí pod vodou.
Hlavnou prekážkou je, že to celé vyzerá na prvý pohľad veľmi zložito, často veľmi draho. Digitálny fotoaparát dnes stojí menej ako kedysi, ale stále je to dosť peňazí. Veľa ľudí sa o svoje prístroje preto náležite stará a predstava fotoaparátu ponoreného vo vode (dokonca v slanej vode, ktorá vie zničiť elektroniku skoro okamžite) je veľmi nepríjemná. Pochopiteľne.
V skutočnosti je to celkom jednoduché.

Čo budeme potrebovať

Mne sa myšlienka "skúsiť to pod vodou" skúsiť to pod vodou začala vážne páčiť, keď som objavil, že to nie je až tak drahé. V dnešnej dobe (2009) sú podvodné digitálne kompakty celkom bežné a ich cena je približne rovnaká ako cena kompaktov pred pár rokmi. Starší (vodotesný) kompakt sa dá na ebayi kúpiť za menej ako 50 eur. A ak aj toto je príliš veľa - existujú jednorázové vodotesné fotoaparáty na film - cena je menej ako 10 eur...
Toto bol pôvodný plán ale - ako to už býva, keď si človek plánuje kúpiť čosi nové, pozerá aj čo lepšie je na trhu. Príp. - načo kupovať nový fotoaparát? Však už mám (pre mňa veľmi dobrú) zrkadlovku, na ktorú som zvyknutý. Fotografie budú tiež určite kvalitnejšie z mojej zrkadlovky ako z nejakého kompaktu. Mohol by som používať rôzne šošovky, filtre. Hm - bolo by lepšie použiť nejaké podvodné puzdro...

Čo a prečo som vybral napíšem ďalej, teraz budem pokračovať v tom, čo ďalšie je pre podvodnú fotografiu potrebné.

Fotiť pod vodou sa dá aj doma vo vani ale - taká fotografia asi nebude veľmi zaujímavá. O čosi lepšie je fotografovať v bazéne ale znova - bazény nie sú práve najzaujímavejšie. Najviac sa toho dá vidieť (a odfotiť) v prírode. A najviac vody je v mori.
Ide to samozrejme "len tak", ale s potápačskou výstrojou je to ľahšie. Teraz nemám na mysli kyslíkové bomby a naozajstných potápačov - stačia potápačské okuliare a trubica. Najlacnejšie sady stoja dnes menej ako 10 eur, a ak je toto cena vstupenky do podvodného sveta tak sa to podľa mňa určite oplatí...

  • Potápačské okuliare
    Najlacnejšie sa dajú naozaj zohnať za pár eur, ale myslím že sa oplatí čosi lepšie. Málokto má také šťastie, že býva pri mori a potápanie je zväčsa spojené s dovolenkou. A ak som zaplatil veľa peňazí za dovolenku pri mori, lebo sa chcem potápať, tak sa oplatí mať aj poriadne okuliare aby som si to užil.
    Pre ľudí čo nosia dioptrické okuliare (ako ja) je to ešte o čosi zložitejšie. Okuliare neprichádzajú do úvahy, a kontaktné šošovky som zatiaľ neskúšal (a ani na internetových fórach ich na potápanie nedoporučujú). Takže - dioptrické potápačské okuliare. Uff - to znie zložito a draho. V skutočnosti to až také ťažké nebolo. Existujú internetové obchody kde takéto okuliare predávajú, resp. vyrábajú na zakázku. Cena je pochopiteľne troška vyššia, ale ako vravím - chcem sa potápať, tak nech to stojí za to! Moje dioptrické okuliare stáli asi 50 libier, povedzme teda že je možné ich kúpiť za menej ako 100 eur. Nie je to najlacnejšie, ale podľa mňa to bola v mojom prípade dobrá investícia, a podvodný svet bol zážitok, keď som ho aj poriadne videl :)
    Mimochodom - najjednoduchší recept proti zahmlievaniu okuliarov - stačí na ne napľuť, rozotrieť a opláchnuť vodou.
  • Trubica (tiež Šnorchel, ale v slovníku slovenského jazyka som to nenašiel :)
    Podobný prípad ako okuliare. Najlacnejšie sú za pár eur, tie najlepšie stoja aj 30. Rozdielom je najčastejšie "ochrana proti vlnám" - teda tie lepšie majú mechanizmus, ktorý zabezpečuje že sa mi do úst nedostane slaná voda keď mi vrch trubice ošplechne vlna. Znova - doporučujem práve tieto lepšie. Keď budem pod vodou fotografovať tak sa potrebujem sústrediť najmä na fotoaparát a nie na to že mi do úst tečie slaná voda. Je to drahšie, ale myslím si že je to dobrá investícia.
  • Plutvy
    Plutvy sú (podľa mňa) pre fotenie pod vodou asi najdôležitejšie. Dôvodom je, že keď držím pod vodou fotoaparát oboma rukami tak sa pohybujem iba vďaka nohám.
    Chce to trocha zvyknúť si (že treba používať nohy ako pri kraule, a nie prsiach), ale po pár minútach je to úplne samozrejmé. Ďalší bonus je, že vďaka plutvám sa pláva rýchlejšie (ľahšie), a tak sa znova môžem sústrediť na fotenie, a nie na to že som unavený :)
    Čo sa týka kvality - tu už netrvám na tom najlepšom a najdrahšom, skúsil som dva typy - fungovali podobne.
  • Vhodné oblečenie a obuv
    Ani tu nemám na mysli drahé neoprénové potápačské odevy. Ale aj tak nedoporučujem ísť do vody iba v plavkách (viem - znie to čudne)
    More pri turistických plážach má obvykle krásne čisté pieskové dno a dá sa tam plávať naboso. Avšak - takéto čisté dno je pre fotografiu celkom nudné. Najlepšie sa fotí (zaujímavé prostredie) pri ostrých skalách, morských ježkoch, prípadne skalách obrastených slizkými riasami a živočíchmi. Na nič z toho sa neoplatí stúpať naboso. Ak teda nemám plutvy, silno doporučujem aspoň obuv do vody (nie je to veľmi drahé, pár eur)
    A obliecť sa oplatí kvôli slnku :) Ja trávim väčšinu roka zavretý v kancelárii a slnka si až toľko neužijem. Kedysi to tak nebývalo, ale teraz sa celkom ľahko na silnom slnku spálim. K moru (na dovolenky) sa chodí obvykle tam kde je poriadne teplo. A pri šnorchlovaní väčšinou ležím na hladine a na krk a chrbát mi praží slnko. Ešte zradnejšie je že to vôbec necítim, lebo som v príjemnej chladnej vode... Opaľovací krém vo vode veľmi nepomôže preto doporučujem - aspoň v prvých dňoch, potápanie v tričku s dlhým rukávom.
  • Vodu :)
    Toto znie ako zbytočná poznámka ale - bez vody nie je podvodná fotografia :) Teda - nestačí hocijaká voda. Potrebujem vodu priezračnú. A ani toto nestačí. Potrebujem aj zaujímavé (podvodné) prostredie. Dlhé pieskové pláže sú nevhodné. Najkrajší podvodný svet je tam kde sú skaly a útesy. Pomôže Google Earth, príp. sa oplatí zistiť na internete kde sú vhodné podmienky na šnorchlovanie a potápanie. Ľudia obvykle vyberajú dovolenkové destinácie podľa počtu hviezdičiek hotela, blízkych atrakcií a pamätihodností - ja som svoje posledné dve dovolenky pri mori vyberal podľa toho či je v mori dosť skál :)

Nádherné pláže s hrubým pieskom a číra voda hlboká tak akurát na plávanie - kombinácia obľúbená u dovolenkárov, ale na podvodnú fotografiu nevhodné. Príliš jednotvárne a rybka sa objaví málokedy.
Tsambika, Rodos, Grécko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Najlepšie sa potápa tam kde je pokojná voda (čo najmenej vĺn) číra voda (hľbka vody na tejto fotografii je približne 10 metrov) a skaly. Najviac morského života sa zdržuje v malej hĺbke pri skalách.
Ladiko, Rodos, Grécko

No a napokon to najdôležitejšie - fotoaparát ktorému nevadí voda.

Podvodné puzdro EWA Marine

Presne toto som si vybral ja a bolo to najmä kvôli cene. Tieto "sáčkové" puzdrá su vždy tie najlacnejšie. EWA Marine ma nesponzoruje, a kúpil som si ho poctivo - nové, v kamennom obchode (inde som ho nenašiel) za plnú cenu.

Ľudia sa väčšinou pýtajú že či to fakt funguje a či to stojí za to - či to dobre tesní, a či je ich drahý fotoaparát v bezpečí v nejakom igelitovom "sáčku". Presne toto zaujímalo mňa predtým ako som sa rozhodol, a tak v tejto časti napíšem čo ma presvedčilo a moje doterajšie skúsenosti.

Presvedčila ma web stránka výrobcu. Je to akási nemecká firma, a všetky puzdrá si vyrábajú sami. (Žiadne Made in China - hrdý nápis "vyrobené v Západnom Nemecku") Fungujú už nejakých 30 rokov a ako správne sami píšu - asi by neprežili na trhu 30 rokov keby robili nekvalitné výrobky. Hmmm - to znie logicky, a všetci poznáme povestnú nemeckú kvalitu. Prečítal som si samozrejme aj pár recenzií a internetových diskusií - nikde som nenašiel ten obávaný príbeh ako do fotoaparátu natiekla voda... Napriek tomu však človek stále neverí - veď je to len igelit! Stačí malá dierka, a do puzdra sa vovalí slaná voda a zničí môj fotoaparát. A čo ak sa ponorím hlbšie - kde je väčší tlak vody a práve preto tesnenie nevydrží?
A tu je práve fyzikálna podstata prečo to funguje - puzdro je vlastne mäkký igelitový sáčok. Ak ho ponorím do hĺbky tak tlak stúpne, objem vzduchu v sáčku sa zmenší, sáčok sa tiež "scvrkne" a tlak je teda presne rovnaký ako nad vodou. Ak by bolo puzdro pevné, tak by tlak na jeho steny s hĺbkou naozaj stúpal a v istej hĺbke by došlo k implózii a puzdro by prasklo. Pri mäkkom igelitovom sáčku takéto čosi nehrozí.

Toto všetko (a hlavne cena) ma napokon presvedčilo a za necelých 350 eur, som si kúpil EWA Marine U-B. Plánoval som pôvodne lacnejší model ale nakoniec ma predavač presvedčil na model U-B. Neľutujem. Oplatilo sa.

Samozrejme že hneď ako som prišiel domov som to vyskúšal "nanečisto". Zavreté prázdne puzdro som otestoval vo vani a - fungovalo. Pri ponorení vyšlo z miesta kde sa puzdro uzatvára pár bubliniek ale - to je normálne. Nevychádzali v skutočnosti z vnútra puzdra, bol to len prebytočný vzduch z uzatváracieho mechanizmu.
Samozrejme - ťažko zrakom posúdiť či to fakt tesní 100%. V druhom teste som teda puzdro vyplnil toaletnym papierom, ktorý by spoľahlivo vysal aj najmenšiu kvapôčku. Žiadna najmenšia kvapôčka sa neobjavila - puzdro tesnilo naozaj na 100%. Aspoň teda vo vani.
Ďalší pokus bol už priamo v hotelovej izbe v Grécku. Ešte stále som sa neodvážil ponoriť môj Eos 30D, takže ako prvý podstúpil test starší Eos350D :) Poriadne som ho vysprchoval prúdom vody, nešetril som najmä spoje a miesto kde sa puzdro uzatvára. Žiaden problém. Potešený úspechom som vyskúšal fotenie v bazéne - fotky nevyšli (to som ešte nevedel "ako na to"), ale fotoaparát neutrpel žiadne poškodenie.

Podvodné puzdro EWA Marine U-B.

Moje prvé pokusy v bazéne - to som ešte nevedel ako na to takže výsledok nie je veľmi zaujímavý. Pozadie je tiež veľmi nudné resp. žiadne.

Nasledovalo teda prvé fotenie - môj Eos 30D v hlbokom slanom mori... Prežil. A potom znova. A ešte veľa krát. Myslím že dnes už puzdru verím naozaj úplne. (Avšak samozrejme pred každým fotením ho preskúšam doma v sprche :)
Moja úplne prvá podmorská fotografia.
Faliraki, Rodos, Grécko. Canon Eos 30D + Sigma 10-20 a Ewa Marine U-B

Čo sa týka vyhotovenia - na internetových fórach, príp. v recenziách ľudia obvykle píšu že je to lacný igelitový sáčok. Je to pravda. Vyhotovenie neouhúri - proste zváraný igelit. Dokonca aj zvary nevyzerajú extra precízne. Puzdro sa zatvára troma skrutkami ktoré prechádzajú dierami v tomto igelite. Diery nie sú nijak spevnené - pôsobí to tak ako keby sa mohli hocikedy pretrhnúť. V skutočnosti ako som sa dočítal na stránke výrobcu sa jedná o mnohovrstvový polyetylén čo je (vraj) pomerne húževnatý materiál. Ak puzdro neprepichnem nožom malo by (opäť vraj) slúžiť desiatky rokov (existujú vraj ľudia čo používajú originálne puzdrá vyrobené v roku 1970). Vyzerá celkom odolne a osobne si tiež myslím, že sa nedá poškodiť napríklad náhodným zaškrabnutím nechtom.
Výrobca sa netají tým, že hlavný dôraz kladie na kvalitu skla a používa tie najlepšie dostupné optické materiály - toto nemôžem objektívne posúdiť, ale sklo naozaj vyzerá čisto, a na fotografiách som nezbadal nijaké skreslenie či stratu obrazovej kvality. Kvalitu fotografie ovplyvňuje iba čistota vody.

Diery nie sú nijak spevnené a tak to na prvý pohľad vyzerá, že sa môžu poškodiť. Puzdro som vždy uzatváral opatrne, takže zatiaľ je všetko vporiadku.

Spoje tiež nevyzerajú veľmi "precízne", tak som mal trochu strach či sa predsalen nedostane do puzdra voda. Výrobca asi dbal na to aby to dobre fungovalo, a nie dobre vyzeralo, v každom prípade puzdro chráni pred vodou na 100%.

Puzdro nijak neznižuje optickú kvalitu - fotografie sú rovnako ostré a kontrastné ako keby som fotil na suchu. To že podvodné fotografie vyzerajú obvykle rozmazané, zašumené a bez kontrastu spôsobuje voda. Ak chcem pekné fotografie potrebujem naozaj číru vodu.

Používať fotoaparát v takomto puzdre nie je najľahšie. Ale - dá sa to. Cez igelit je možné stláčať všetky tlačítka, aj otáčať ovládacie prvky. Napriek tomu silno doporučujem urobiť nastavenia ešte na suchu.
Občas sa stane že sa nepodarí "trafiť" spúšť - a vie to celkom nahnevať, najmä ak mám pred sebou úžasný záber! Je potrebné si to trošku nacvičiť a potom to celkom ide. Ostrenie funguje spoľahlivo ak má občas fotoaparát problém zaostriť tak je to preto že nie je na blízku žiaden objekt (malá rybka v šírom mori). Ja som preto používal režim kde sa využívajú všetky ostriace body.
Pri plávaní puzdro neprekáža (dá sa "uložiť" pod hrudník a môžem potom plávať aj s rukami).

Výrobca navrhuje puzdro používať aj v iných "vlhkých" situáciách (pod sprchou, silný dážď, príboj, splavovanie divokej rieky) resp. tam kde je príliš veľa prachu (púšť). S týmto skúsenosti nemám, ale - znie to rozumne.

Na čo treba dávať pozor pri fotení pod vodou

  • Manévrovateľnosť
    Fotenie pod vodou je veľmi odlišné od toho suchozemského. Voda je živel. Pod vodou nie je možné pevne sa postaviť, nakomponovať snímok v hľadáčiku, zatajiť dych nech nie je snímok rozmazaný a stlačiť spúšť. V praxi je dno hlboko podo mnou, takže sa "vznášam". Voda nie je nikdy úplne pokojná a tak si vlny robia so mnou čo chcú (nemám veľmi čas s tým bojovať - venujem sa najmä foteniu). No a ak náhodou plánujem odfotiť čosi v hĺbke tak celý snímok musí vzniknúť na jeden nádych - alebo povedané inak za pár sekúnd. Kedysi - pred pár rokmi som trénoval zadržiavanie dychu a môj osobný rekord je čosi viac ako 3 minúty. Dnes vydržím bez dychu možno minútu a pol. Pod vodou - pri plávaní s fotoaparátom je 30 sekúnd dobrý výkon... Za 30 sekúnd sa musím ponoriť, nájsť objekt, namieriť fotaparát, a v pokojnej chvíľke stlačiť spúšť, a potom rýchlo naspäť na hladinu. (Tu sa oplatí mať dobrý šnorchel - taký čo nevpúšťa dnu slanú vodu ani keď sa úplne ponorím) Najväčší problém spôsobuje práve
  • Ponorenie
    Neviem či ste to niekedy skúšali, ale ponoriť sa do hĺbky nie je až tak jednoduché. Pľúca sú plné vzduchu a tak má telo tendenciu plávať na hladine ako balón. Ak mám pri sebe podvodné puzdro plné vzduchu, je to ako keby som mal balón ďalší.. Je to síce super bezpečnostná poistka (fotoaparát je ľahší ako voda a tak sa nemôže stať, že by mi spadol kdesi do hĺbky kde ho už nevylovím), ale poriadne to komplikuje potápanie. Pri fotení tesne pod hladinou to nie je problém no - často sa stane, že chcem odfotiť to čo je hlbšie. Mohol by som použiť zoom ale to nejde kvôli tomu že potrebujem krátky
  • Expozičný čas, ohnisková vzdialenosť a clona
    Pod vodou je svetla dosť. A ak nad hladinou svieti slnko, expozičné časy vychádzajú pomerne krátke. Pod vodou fotím obvykle s čo najširšou šošovkou (kvôli manévrovateľnosti musím často komponovať naslepo - nie je čas sledovať čo je v hľadáčiku, a ani to nie je celkom možné - mám potápačské okuliare, hľadáčik je za vrstvou igelitu, a voda so mnou háďže na všetky strany. Široká šošovka zachytí toho najviac.)
    Povedzme teda, že fotím na 17mm (resp. 27mm, keďže môj fotoaparát ma crop factor 1.6). Poznám poučku o "bezpečnom čase" - mal by byť 1/30 alebo kratší. Áno - tak to platí na zemi. Ak sa nehýbem ani ja ani objekt. Pod vodou sa objekt hýbe (a niektoré potvory rybky poriadne rýchlo!) a ja sa hýbem tiež (voda si so mnou robí čo chce) Na zemi sa doporučuje čas trikrát skrátiť, pod vodou doporučujem skrátiť čas aspoň 5x - bezpečný čas pre fotenie pod vodou s 17mm šošovkou začína asi na 1/160.
    Keďže práca s hĺbkou ostrosti neprichádza do úvahy a to čo fotím je často odo mňa veľmi blízko, tak aj clonu potrebujem vyššiu. A tým pádom je potrebné zvýšiť ISO. Toto všetko sa nastavuje vo vode dosť zložito, preto je dobré
  • Nastaviť fotoaparát ešte na suchu
    Vo vode nebude na to čas. Clonu nastavím na 8, ISO400, vypnúť stabilizátor (aj tak veľmi nepomôže), skontrolovať či mám dosť miesta na karte, nastaviť ostrenie (automatika je fajn, ale niekedy sa oplatí to nastaviť na 17mm, f8, manuálne zaostrené na 2m a ostré bude všetko - stačí stláčať spúšť)
  • Kompozícia
    Také naozajstné komponovanie neprichádza do úvahy. V skutočnosti - 95% fotografií pod vodou som zhotovil tak že som sa nepozeral do hľadáčika. Aj tak však treba fotoaparát namieriť správnym smerom. Pri fotení rybiek tieto obvykle plávajú smerom odo mňa - taká fotografia, skupinka rybiek od chrbta nie je extra zaujímavá.
    Druhý problém je, že rybky sú od prírody maskované - vidno ich keď sa hýbu, ale na statickej fotografii budu väčšinou splývať s morským dnom. Fotografie "zhora" nevyzerajú dobre. Vždy teda treba hľadať pekné kontrastné scény - popredie resp. motív musí vyniknúť na pozadí.

Rybky sú rýchlejšie ako by sa mohlo zdať. A môj fotoaparát sa tiež hýbe - nepomôže nejaká pevná ruka, alebo zadržať dych ako na suchu. Potrebujem naozaj krátky expozičný čas. 1/100s pri ohnisku 17mm nestačí.

Aj keď pracujem so širokým ohniskom, kvôli hĺbke ostrosti potrebujem vyššiu clonu, pretože objekt je odo mňa často iba pár centimetrov.
Ohnisko 17mm (crop factor 1.6, teda reálnych 27), clona 7.1. Rybka bola odo mňa možno 50cm. Hĺbka ostrosti nie je ani 25cm!
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Takto to obvykle dopadne keď fotím rybky zhora. Áno - na tejto fotografii som sa snažil odfotiť ryby, nie morské dno. Je na nej 26 rýb. Akurát - vidno ich len v Photoshope a pri plnom priblížení...

Na čo treba dávať pozor pri fotení pod vodou s Ewa Marine

  • Šošovky s pohybom predného člena sú nevhodné
    Ak sa predok šošovky pri ostrení, alebo zmene ohniskovej vzdialenosti otáča, tak jediná možnosť je nemeniť ohniskovú vzdialenosť a nepreostrovať. Inak to nejde.
    Ak sa predok šošovky síce netočí, ale stále sa pri ostrení pohybuje dopredu alebo dozadu - šošovka je nevhodná. Igelit je síce mäkký, a tak motor "vládze" s ním pohnúť, puzdro má aj vôľu a tak je pre vysúvanie a zasúvanie šošovky priestor ale - nie je to ideálne. Pod vodou sa motor namáha ešte viac a môže sa poškodiť. Je to len môj osobný názor ale - nedoporučujem to.
    Ak sa dľžka šošovky mení len pri zmene ohniskovej vzdialenosti, tak šošovku možno použiť. Puzdro má istú vôľu a tak sa dá s troškou trénningu "zoomovať". Na suchu.
  • Zoomovanie pod vodou je prakticky nemožné
    Samozrejme že som chcel skúsiť aj pár záberov s inou ohniskovou vzdialenosťou ako 17mm. Jediné riešenie ktoré som objavil - ešte na suchu je potrebné nastaviť ohniskovú vzdialenosť a tú potom zafixovať. (Napríklad lepiacou páskou). Otáčanie zoomovacieho prstenca neprichádza do úvahy (aspoň nie na mojom puzdre), jediný spôsob je "povytiahnuť" šošovku za predný člen. Prakticky - pod vodou - je to nepoužiteľné.
  • Silica gel proti vlhkosti vnútri puzdra
    Samotné puzdro tesní veľmi dobre a dovnútra neprenikne ani kvapka vody z okolia. Ale - občas je voda vnútri puzdra ešte predtým ako ho uzavriem. Samozrejme nie voda viditeľná - voda ktorá je obsiahnutá vo vzduchu. Keď potom takýto "vzduch" ponorím do chladnej vody, je celkom možné, že sa nakondenzuje vodná para. Výsledkom je zarosená šošovka ktorú pochopiteľne nemôžem pod vodou utrieť. Vlastne - celkom ľahko sa môžu zarosiť aj vnútorné optické členy šošovky a proti tomu sa nedá bojovať nijak ani na suchu. Jediný spôsob je nechať fotoaparát v kľude aby sa vyrovnala teplota a vlhkosť vzduchu.
    Pod vodou - kde je fotoaparát uzavretý v igelitovom sáčku je toto nemožné. Prebytočnú vlhkosť je potrebné "vysať" nejakým spôsobom zvnútra puzdra. No a práve na to sa používa Silica Gel. Také tie malé biele vrecúška s nápisom Do Not Eat, čo sú v krabiciach keď si kúpim nejakú novú vec - hocičo od topánok až po laptop. Silica Gel sú malé pórovité guľôčky ktoré majú pri malom objeme veľmi veľký povrch - podľa wikipedie má 1 gram týchto guličiek povrch až 800 metrov štvorcových! Toto už spoľahlivo vysaje akúkoľvek prebytočnú vodnú paru. Vrecúško je možné použiť viackrát - stačí ho po použití nechať v teple a vysušiť.
    Pred každým fotením pod vodou teda doporučujem pridať do podvodného puzdra aspoň jedno suché vrecúško so Silica Gelom. (Naozaj to význam má - "podarilo" sa mi šošovku pod vodou zarosiť, keď som nepoužil suché vrecúško)
  • Ponorenie (ešte raz)
    Ako som písal vyššie - ponoriť sa do väčšej hĺbky s pľúcami plnými vzduchu nie je až tak ľahké. A ak mám so sebou ďalší balón (puzdro s fotoaparátom plné vzduchu) je to skoro nemožné. Je teda dosť dôležité uzatvoriť puzdro tak aby v ňom zostalo čo najmenej prebytočného vzduchu. Podarilo sa mi párkrát ponoriť s fotoaparátom aj do väčšej hĺbky (2-5 metrov) ale je to naozaj veľmi namáhavé - najmä keď mám na ponor, fotenie aj vynorenie iba pár sekúnd.
    Pri ponorení do hĺbky je nutné vyrovnať tlak v ušiach (zapchať si nos a vydýchnuť) - niekedy aj viac ako jedenkrát. Aj toto zaberá drahocenné sekundy, a čo je horšie - vyžaduje ruky.
    Nemal som príležitosť to zatiaľ vyskúšať, ale existujú aj závažia ktoré sa vkladajú do vnútra fotoaparátu - som si istý, že je to užitočná vec. Závažia priamo od výrobcu sú pomerne drahé (podľa mňa), ale ak je možnosť oplatí sa vložiť do puzdra nejaký iný ťažký predmet (samozrejme nič také, čo môže poškodiť puzdro!)
    Rovnako vraj existuje "zapchávač nosa" (aby som nemusel pri vyrovnávaní tlaku v hĺbke používať ruky). Ani tento som nikde zatiaľ nezohnal, ale tuším, že je to užitočná vec, pravdepodobne nie veľmi drahá. Ak plánujete ísť do väčších hĺbok, myslím že sa oplatí.

To že je obrázok zahmlený nie je spôsobené kvapkami na objektíve (je zahmlený aj v spodnej časti), ani nečistotou na skle. Spôsobila to voda nakondenzovaná vnútri fotoaparátu resp. šošovky. Vždy pred fotením je treba do puzdra vložiť suché vrecúško so Silica Gelom.

Pri ponáraní do väčších hĺbok je potrebné vyrovnať tlak v ušiach, na krátku chvíľu si zapchať nos a potlačiť. Toto zaberie sekundu alebo dve, a sú pri tom potrebné ruky...
Kalithea, Rodos, Grécko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Záver

Spomínal som, že je to lacné, takže zhrniem koľko ma to celé vyšlo

Potápačské okuliare "Beaver" - 100 eur (pomerne drahé pretože som potreboval dioptrické)
Šnorchel "Oceanic Ultra Dry" - 25 eur (znova - trval som na tom, že nechcem ani kvapku slanej vody, preto je tak drahý. Funguje výborne.)
Plutvy "US Divers" - 10 eur
Obuv do vody "Osprey" - 5 eur
Puzdro Ewa Marine U-B - 350 eur
Redukčný krúžok 67-77mm - 10 eur

Spolu - 500 eur.

Je to na prvý pohľad dosť, ale - približne toľko isto stojí stredne dobrá šošovka. A "naozajstné" podvodné puzdrá stoja minimálne dvakrát toľko (puzdro samotné, nerátam potápačskú výstroj). No a napokon - dovolenka pri mori tiež čosi stojí - keď už som raz tam chcem to využiť naplno :). Fotografi vedia, že fotenie nie je najlacnejší koníček.
A čo sa dá s takouto 500 eurovou výbavou odfotiť? (určite aj čosi lepšie ako nasledujúce snímky - ja som skúšal fotenie aj ponáranie prvýkrát v živote)

Brat
Faliraki, Rodos, Grécko. Canon Eos 30D + Sigma 10-20 a Ewa Marine U-B

Také "polovičné" fotografie sa mi vždy páčili. Jednoduchý nápad, stáčí ponoriť fotoaparát dopolovice, nájsť zaujímavé miesto nad vodou a pod vodou, hladinu nakompovonať pekne na stred a je to.
V skutočnosti sa takéto čosi fotí asi najťažšie... Svet "nad" je obvykle prepálený, alebo je potom pod vodou veľmi tma. Nastaviť expozíciu nie je vôbec ľahké, a aj tak treba na konci použiť Photoshop a HDR efekt. Oveľa zložitejšia je však kompozícia - more nie je nikdy úplne pokojné umiestniť hladinu približne do stredu sa podarí len náhodou. Na vrchnej časti budú kvapky a zas je to iba o šťastí kedy nebudú veľmi viditeľné... Oveľa častejšie to dopadne tak ako na fotografii vpravo.
Vľavo: Tsambika, Rodos, Grécko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B
Vpravo: Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Cotylorhiza tuberculata (po slovensky vraj koreňoústka). Pŕhli poriadne :)
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Cotylorhiza tuberculata detail. (Skoro makro - ohniskovú vzdialenosť som ešte na suchu nastavil na 33mm a zaistil lepiacou páskou.)
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Húf pleskáčov (Sarpa Salpa)
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Húf malých rybiek (pravdepodobne Atherina) - na niektorých miestach ich boli tisíce!
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Húf pleskáčov (Sarpa Salpa). Najlepšie sa fotí tesne pod hladinou - je tam dostatok svetla a farby nie sú ešte skreslené (v hĺbke sa niektoré farby strácajú), voda je plytká a tak je všetko pekne vidieť. Nevýhoda je plávanie v takejto plytkej vode - najmä ak sú vlny...
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Neviem či je to možné na tak malom obrázku rozoznať, ale tesne predo mnou je malá medúzka. V tomto má potápanie výhodu - je vidieť medúzy tak sa im dá vyhnúť :) "Normálnych" ľudí medúzy pŕhlia - sponad hladiny ich nevidno...
Lloret de Mar, Španielsko. Canon Eos 30D + Canon 17-85 a Ewa Marine U-B

Linky

Ewa Marine
http://en.wikipedia.org/wiki/Silica_gel
Fotografie na ktorých som ja fotil buď môj brat, alebo kamarát Milan.
cc-by Wray 2009